Business Intelligence Dordrecht

Bent u op zoek naar een business intelligence oplossing in Dordrecht , Roelofs en Schenk Consultancy heeft de juiste expertise in huis.

Business Intelligence Dordrecht

Bent u op zoek naar een business intelligence oplossing in Dordrecht , Roelofs en Schenk Consultancy heeft de juiste expertise in huis.

Het big data project is stukgelopen, hoe kan ik toch verder met onze waardevolle data? Hoe richt ik een continu verbeter proces in waarmee ik meer voor mijn klant kan doen? Hoe weet ik waar mogelijkheden liggen voor optimalisatie in het proces?

Zomaar een paar data en proces vragen die spelen in een organisatie.

Meer en meer wordt er gesproken over big data en de (on)mogelijkheden die hiermee samenhangen. Wij kunnen hierin ondersteunen. Dit doen we door verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Hiermee bekijken we zowel aan de technische als aan de functionele kant wat er met jullie data bereikt kan worden en eventueel wat er in het proces .



business intelligence van scratch af aan

Bij een business intelligence opdracht gaan wij niet uit van het vullen van een standaard systeem, wij willen er eerst voor zorgen dat iedereen in de organisatie begrijpt welke data ontsloten moet worden, hoe deze data wordt ingelezen en welke informatie uit het systeem moet komen, door te kijken waar de echte behoefte ligt: met een gedegen data en proces analyse door de hele keten. Hoe doen we dit? In een aantal stappen werken we door de materie heen:

  • Bepalen wat je vraag (doelstelling) is en voor wie het belangrijk is dat deze vraag beantwoord wordt.
  • Op basis van je vraag data verzamelen
  • Check: hoe compleet is de data en in hoeverre in de interpretatie van de data gelijk binnen de organisatie?
  • Opstellen proof of concept
  • Verdere analyse doen op zowel data als proces
  • (eerste) Conclusies delen, bekijken en op basis hiervan weer checken of stap 1 ingevuld is. Zo niet worden de stappen opnieuw gezet.


  • Voortschrijdend inzicht

    Het kan dus goed zijn, dat er niet in 1 keer het juiste resultaat behaald wordt. Of dat je halverwege toch een paar stappen terug moet. Door deze werkwijze te hanteren wordt de organisatie stapsgewijs meegenomen en geef je invulling aan een continu verbeter proces. Want ook voortschrijdend inzicht kan leiden tot bijvoorbeeld een aangescherpte vraag. En dan wil je alle stappen nogmaals doorlopen om te bekijken waar je kunt verbeteren!



    Uitwerking van de stappen


    1) Bepalen vraag en stakeholder Voordat je een analyse kunt doen, wil je eerst weten waar de organisatie antwoorden op wil krijgen en waar dit voor dient. Er zijn verschillende domeinen waar je je vraag uit kunt halen: klantbediening/beleving, product, proces of positie. Vragen kunnen zijn waar kunnen we verbeteren in onze klantbediening? Check: moeten we hierin specifiek aangeven dat het gaat om optimalisatie analyses? Want dat is wel waar het bij GVB over gaat en ook bij de andere OV bedrijven. Voordeel is dat dit specifiek is, dus dat je ook gelijk je klanten gericht kunt benaderen. Daarbij is het proces daar onderdeel van. Want in het stuk van IIR wordt ook de hele klantbeleving meegenomen, maar dat is echt een andere tak van sport om dat goed in de data mee te kunnen nemen. Wat vind jij? Wat ook heel belangrijk is dat er iemand (of meerdere mensen) in de organisatie echt met de uitkomsten van de data analyse aan de slag wil. Ook als dat betekent dat er weerstand komt. Een ‘eigenaar’ draagt het belang uit in de organisatie en helpt om de resultaten van de data analyse om te zetten naar het daadwerkelijk realiseren van een verbetering. Het is dus van belang om vanaf het begin een eigenaar te benoemen die het traject ‘draagt’.

    2) Welke data bestanden zijn beschikbaar? Op basis van de centrale vraag die beantwoord moet worden wil je weten welke data de organisatie zelf al heeft en hoe goed deze toegankelijk is. Is er nog data van buiten nodig? En is deze data openbaar? Wat is de kwaliteit van de data? Hoe wordt er beheer op gedaan? Is dus überhaupt een taak die belegd is? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden om een goed beeld te vormen rondom de centrale vraag die de organisatie beantwoord wil hebben.

    3) Checken: compleetheid van de data. Als het eerste overzicht van de beschikbare (en relevante!) data gemaakt is, met de direct betrokkenen bepalen of de data ook dezelfde betekenis heeft. Deze direct betrokkenen zijn zowel vanuit de business als de ICT. Hiermee krijg je gelijk een goed overzicht. Hoe goed is bepaald wat het betekent? En wat kun je hier mee? Weten we van elkaar wat we ermee bedoelen en sluit dit dan ook op elkaar aan? Of niet? Interessant om deze ronde te lopen, want hiermee maak je daadwerkelijk van je data informatie. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat iedereen zelf gaat interpreteren, waarmee je heel veel data niet kan omzetten naar informatie en dus ook niet gebruikt (of erger: verkeerd gebruikt!). Wij kunnen jou en je organisatie verder helpen dit in beeld te brengen en te bepalen welke vervolgstappen je nodig hebt

    4) Opstellen ‘proof of concept’ Voor de beschikbare data bepalen welke tijdeenheid gekozen moet worden waarmee de proof of concept opgebouwd wordt. Voor deze data wordt dan een applicatie gebouwd die deze data kan inlezen. Hierbij wordt in een applicatie data van bijvoorbeeld 1 dag ingelezen (start), daarna meerdere (losse) dagen. Hier basis van deze data wordt de eerste verdiepende analyse gedaan.

    5) Uitvoeren verdiepende analyse Met deze verdiepende analyse kan gekeken worden naar patronen. Let wel: het gaat hierbij nog wel om de analyse op het proof of concept. Dus dat over enkele van de afgesproken tijdeenheden gaat. Onze ervaring leert dat hiermee al snel mogelijke knelpunten naar voren komen. Met deze patronen en/of knelpunten kan eventueel nog wat extra data worden ingelezen om de patronen en/of knelpunten te bevestigen. Op basis hiervan kunnen de eerste conclusies worden getrokken.

    6) (eerste) conclusies delen met stakeholders koppelen aan de initiële vraag. De conclusies die uit de verdiepende analyse komen, sluiten deze aan op de gestelde vragen? Met andere woorden, gaat dit het probleem van de eigenaar oplossen? Dat is natuurlijk de centrale vraag hierbij. Het kan best zijn dat je eerst een aantal randvoorwaardelijke zaken moet oplossen om pas bij de centrale vraag uit te kunnen komen. Maar dat is dan wel prettig om te weten. Je bepaalt op deze manier je eigen stappenplan om te komen tot het oplossen van deze centrale vraag. Heel belangrijk bij deze stap is dan ook het kunnen benoemen van de verbeterstap(pen) op basis van de conclusie(s). je krijgt hiermee als het ware inzicht in het proces dat je als organisatie door moet om je data management op orde te krijgen en de uitkomsten te kunnen koppelen aan verbeteringen van je dienstverlening!



    BI systeem voor de KPI's van het GVB

    Momenteel (jan-2018 tot heden) bouwen wij het business intelligence systeem voor de reis KPI's van het gemeentevervoerbedrijf van Amsterdam. De gegevens van de bijbehorende koppelvlakken lezen wij op dagelijkse basis in. Nadat het "tijdelijke" systeem gereed is zal intern bij het GVB het uiteindelijke systeem ontwikkeld worden mbv de reeds aangeschafte software. Keten GVB



    Wij helpen u graag met problemen en opdrachten op het gebied van business intelligence voor uw bedrijf in Dordrecht.

    Heeft u een business intelligence of ICT opdracht of probleem? Aarzel niet en bel één van onze specialisten.


    Voor meer informatie bekijkt u onze informatie pagina

    Neem vrijblijvend contact met ons op.

    De voordelen van Roelofs en Schenk Consultancy

    Super snelle oplossingen
    Wij kunnen de data voor u inlezen
    Wij ontsluiten uw data bronnen
    Van start tot proof of concept

    Over Roelofs en Schenk Consultancy

    Wij werken voor opdrachtgevers die op zoek zijn naar hoogopgeleide zelfstandige professionals met relevante data science werkervaring, meestal in combinatie met ICT.

    Wij zetten in de rol van data scientist of econometrist, complexe wiskundige problemen, big data, planningen en optimalisatievraagstukken om in eenvoudig te gebruiken software, daarbij zo veel mogelijk rekening houdend met de systemen die al bij een bedrijf aanwezig zijn.


    Uitgangspunten

    1) Data beheer moet georganiseerd zijn/worden in organisatie. Het kan er niet bij gedaan worden. Dit betekent dat er goed beheer op gedaan moet worden: wat komt er in. Is bekend wat ermee bedoeld wordt.
    2) Bij ontwikkeltrajecten aparte acceptatie criteria voor je data management zodat je weet welke kwaliteit data je hebt bij ingang/start. Een van de acceptatie criteria is een eigenaar benoemen.
    3) Open data?
    4) Checks op de aanwezige data en de kwaliteit ervan. Hiermee kun je bekijken in hoeverre je al naar een geautomatiseerd proces kan gaan of dat dit eerst handmatig moet werken


    Wil u meer weten over onze business intelligence specialisten of heeft u een business intelligence of ICT opdracht in Dordrecht? Klik op de contact button hieronder of bel ons op 06-12961419.


    Contact met Roelofs en Schenk Consultancy voor Business Intelligence Dordrecht




    Business Intelligence Dordrecht, Roelofs en Schenk Consultancy - Toekomstgericht

    Toekomstgericht

    Partnerships voor de lange termijn
    Business Intelligence Dordrecht, Roelofs en Schenk Consultancy - Snelheid

    Snelheid

    Binnen 2 werkdagen reactie op uw vragen

    Business Intelligence Dordrecht, Roelofs en Schenk Consultancy - Kwaliteit

    Kwaliteit

    Constante focus op kwaliteit en resultaat

    Business Intelligence Dordrecht, Roelofs en Schenk Consultancy - Netwerk

    ICT Netwerk

    Groot netwerk binnen de ICT branche